zaterdag 3 september 2016

Exploding block.

Onverwacht een dag zonder afspraken en het is ook nog eens erg lekker weer!
Een mooie gelegenheid om in de tuin te zitten naaien en ondertussen machientjes te testen. De voetpedalen moet ik nog bedraden, maar bijna alle Featherweights hebben een spleetjes stekker, dus pak ik het voetpedaal van mijn eigen Singer 222 en naai op iedere machine een stukje van de kerstquilt die ik startte in 2014 ofzo... 
Met een simpel block schiet het nu lekker op. 
Ik heb tijdens het laatst quiltwinkeldagje mijn eerste klos Aurifil gekocht en dat is heel prettig garen. Ik kan nog niet zeggen of het beter of slechter is dan Güttermann, waarschijnlijk ontloopt het elkaar niet veel. Dit garen lijkt iets dunner en gladder. Misschien toch iets beter dus...
Deze grauwe kleur is overal toe te passen, mengt zich met licht en donker.
Het block wordt gemaakt met vierkante lapjes. Eerst twee die even groot zijn en die naai je langs de randen op elkaar. Dan knip je één lapje kruislings door, open strijken en dan heb je een groter vierkant. Weer een lapje erop, langs de randen stikken, kruislings doorknippen en klaar!

Ik weet dan je geen mooie puntige vierkantjes krijgt op deze manier. Maar wat geeft dat als het een mooie en lekkere warme quilt is? Ook imperfectie kan regelmatig zijn!

Wil je dit zelf ook eens proberen? Er is een duidelijk filmpje met de tutorial van Missouri Quilt Company.


De link naar het filmpje plak ik hieronder want ik werk nu met de iPad:


Echt leuk en snel. Ik ga weer verder!